Atlas-Based Character Skinning with Automatic Mesh Decomposition - Inria - Institut national de recherche en sciences et technologies du numérique Access content directly
Reports (Research Report) Year : 2008

Atlas-Based Character Skinning with Automatic Mesh Decomposition

Abstract

Skinning is the most tedious part in the character animation process. Using standard methods, joint weights must be attached to each vertex of the character's mesh, which is often time-consuming if an accurate animation is required. We propose a new modeling of the skinning process, inspired by the notion of atlas of charts. Starting from the character's animation skeleton, we first automatically decompose the mesh into anatomically meaningful overlapping regions. Regions are then blended in their overlapping parts using continuous transition functions. This leads to a simple yet efficient skinning process for which the weights are automatically defined and do not depend on the Euclidean distance but on the distance on the surface.
Le skinning est l'étape la plus fastidieuse du processus d'animation d'un personnage. Dans les méthodes classiques, un poids associé à chaque articulation doit être attaché à chaque sommet du maillage du personnage, ce qui est souvent très coûteux en temps lorsqu'une animation précise est exigée. Nous proposons une nouvelle modélisation du processus de skinning, s'inspirant de la notion d'atlas de cartes. A partir du squelette d'animation du personnage, nous décomposons d'abord automatiquement le maillage en régions anatomiquement significatives et qui se chevauchent. Ces régions sont ensuite fusionnées dans leurs zones de chevauchement grˆace à l'utilisation de fonctions de transition continues. Ceci conduit à un processus de skinning simple mais néanmoins efficace, pour lequel les poids sont automatiquement définis et ne dépendent pas de la distance euclidienne entre sommets, mais de la distance sur la surface.
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Dates and versions

inria-00202597 , version 1 (07-01-2008)
inria-00202597 , version 2 (09-01-2008)
inria-00202597 , version 3 (14-01-2008)
inria-00202597 , version 4 (18-01-2010)

Identifiers

  • HAL Id : inria-00202597 , version 4

Cite

Lin Lu, Franck Hétroy, Cédric Gérot, Boris Thibert. Atlas-Based Character Skinning with Automatic Mesh Decomposition. [Research Report] RR-6406 - Département Images et Signal, -; INRIA. 2008, pp.21. ⟨inria-00202597v4⟩
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