Schön: Design as a reflective practice - Inria - Institut national de recherche en sciences et technologies du numérique Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Collection Année : 2010

Schön: Design as a reflective practice

Résumé

In this paper, we present Schön's approach to design, as we have described it in The Cognitive Artifacts of Designing (2006). Schön is (if one excepts the design theorist Rittel) the first author after Simon to introduce a new approach to cognitive design theory. Schön formulated his view on design in terms of "reflective activity" and related notions, especially "reflective practice", "reflection-in-action", and "knowing-in-action". We interpret the activities underlying these notions as forms of what situativity authors have qualified as "situated action" and "situated cognition". In "reflection-in-action", "doing and thinking are complementary. Doing extends thinking in the tests, moves, and probes of experimental action, and reflection feeds on doing and its results. Each feeds the other, and each sets boundaries for the other" (Schön, 1983, p. 280). Reflection-in-action is the reflective form of knowing-in-action: It is Schön's assumption that "competent practitioners usually know more than they can say" (Schön, 1983, p. 8): this illustrates the classical, generally applicable difference between "knowing how" and "knowing that". For Schön, design was one of a series of activities in domains that involve reflective practice: City planning, engineering, management, and law, but also education, psychotherapy, and medicine. As he says it, "the designer constructs the design world within which he/she sets the dimensions of his/her problem space, and invents the moves by which he/she attempts to find solutions." (Schön, 1992, p. 11)
Dans ce texte, nous présentons l'approche qu'à Schön de la conception, comme nous l'avons décrit dans The Cognitive Artifacts of Designing (2006). Schön est (à l'exception du théoricien de la conception qu'est Rittel) le premier auteur après Simon à avoir introduit une nouvelle approche de la cognitive design theory. Schön a formulé sa vision de la conception en termes d'"activité réflexive" et notions proches, notamment "pratique réflexive", "réflexion-en-action", et "savoir-en-action". Nous interprétons les activités qui sous-tendent ces notions comme des formes de ce que les auteurs du courant "situativité" ont qualifié d'"action située" et "cognition située". Dans "réflexion-en-action", "faire et de penser sont complémentaires. Faire étend la réflexion dans les tests, les mouvements et les analyses de l'action expérimentale, et alimente la réflexion sur le faire et ses résultats. Chacun nourrit l'autre, et chacun fixe des limites pour l'autre" (Schön, 1983, p. 280). Réflexion-en-action est la forme réfléchie de savoir-en-action: Schön suppose que "les professionnels compétents savent généralement davantage que ce qu'ils peuvent dire" (Schön, 1983, p. 8): cela illustre la différence classique, généralement applicable entre "savoir comment" et "savoir que". Pour Schön, la conception est l'une d'une série d'activités dans des domaines qui impliquent une pratique réflexive: urbanisme, ingénierie, gestion, droit, mais aussi éducation, psychothérapie et médecine. Comme il le dit, "le concepteur construit le monde de la conception au sein duquel il/elle définit les dimensions de son espace problème, et invente les mouvements par lesquels il/elle tente de trouver des solutions." (Schön, 1992, p. 11 )
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Dates et versions

inria-00604634 , version 1 (29-06-2011)

Identifiants

  • HAL Id : inria-00604634 , version 1

Citer

Willemien Visser. Schön: Design as a reflective practice. Collection, 2010, Art + Design & Psychology, 2, pp.21-25. ⟨inria-00604634⟩
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