Teaching spatial thinking to visually impaired students using augmented reality: Introducing the VISTE project - Archive ouverte HAL Access content directly
Conference Papers Year : 2017

Teaching spatial thinking to visually impaired students using augmented reality: Introducing the VISTE project

(1, 2) , (1, 2)
1
2

Abstract

People living with visual impairments face important challenges related to orientation and mobility which might even prevent them from travelling autonomously. Indeed, it is difficult to navigate in an unknown space in the absence of vision or to acquire knowledge about spaces before travelling. Historically, raised-line paper maps with braille text have been used to teach geography to visually impaired children, but these maps possess significant limitations. Accessible interactive maps have been designed with the aim to overcome these limitations. In the VISTE project, we aim at exploring an innovative augmented reality framework to design an accessible interactive map that will then be used in special education schools for teaching spatial thinking to visually impaired children.
Les personnes non-voyantes et malvoyantes font face à des défis importants liés à l'orientation et à la mobilité qui pourraient notamment les empêcher de voyager en autonomie. En effet, il est difficile de naviguer dans un espace inconnu en l'absence de vision ou d'acquérir des connaissances sur les espaces avant de voyager. Historiquement, les cartes en relief avec du texte en braille ont été utilisées pour enseigner la géographie aux élèves déficientes visuelles, mais ces cartes présentent des limites importantes, comme par exemple un nombre limité d'informations pouvant être présentées. Des cartes interactives accessibles ont été conçues dans le but de surmonter ces limitations. Dans le projet VISTE, nous visons à explorer une technologie novatrice de réalité augmentée pour concevoir une carte interactive accessible qui sera ensuite utilisée dans les écoles spécialisées pour enseigner la géographie à des enfants déficients visuels.
Fichier principal
Vignette du fichier
GET-final.pdf (434.44 Ko) Télécharger le fichier
Origin : Explicit agreement for this submission
Loading...

Dates and versions

hal-01449886 , version 1 (30-01-2017)

Identifiers

  • HAL Id : hal-01449886 , version 1

Cite

Anke Brock, Martin Hachet. Teaching spatial thinking to visually impaired students using augmented reality: Introducing the VISTE project. GET'17 - Journées Multimédia, Géomatique, Enseignement & Apprentissage, Jan 2017, Toulouse, France. ⟨hal-01449886⟩

Collections

CNRS INRIA INRIA2
687 View
1610 Download

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More