Inclusive education: a particular system of teaching with dyslexic and dysphasic children, in a specialized school - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant Year : 2017

Inclusive education: a particular system of teaching with dyslexic and dysphasic children, in a specialized school

Inclusion scolaire : dispositif pédagogique pour enfants dyslexiques et dysphasiques au sein d'une école spécialisée

(1) , (2) , (1) , (1)
1
2

Abstract

In the first part of the article, we describe different types of schooling in France, for children with disabilities. In the second part, we focus on a particular system of teaching - a local unit for inclusive education - for children aged from 6 to 12 with specific language disorders and learning disabilities, in a specialised school. In the last part, we describe a few exemples of pedagogical accomodations conceived for the local unit for inclusive education and other accomodations designed to be used in the inclusion class in history and geography studies.
Dans la première partie de l’article, nous décrivons les différents types de scolarisation, en France, pour des élèves en situation de handicap. Dans une deuxième partie, nous présentons un dispositif pédagogique - une Unité locale pour l’inclusion scolaire - mis en place pour l’accompagnement d’élèves âgés de 6 à 12 ans présentant des troubles spécifiques du langage et des apprentissages, cela, au sein d’une école spécialisée. Dans une dernière partie, nous décrivons quelques exemples d’adaptations pédagogiques menées au sein de ce dispositif ainsi que d’autres adaptations menées dans la classe de référence des élèves en histoire-géographie.
Fichier principal
Vignette du fichier
Inclusion-scolaire-CL-APK-2017.pdf (2.92 Mo) Télécharger le fichier
Origin : Files produced by the author(s)
Loading...

Dates and versions

hal-01635918 , version 1 (15-11-2017)

Identifiers

  • HAL Id : hal-01635918 , version 1

Cite

Céline Leclerc, Agnès Piquard-Kipffer, C Rosin, M Wernet. Inclusion scolaire : dispositif pédagogique pour enfants dyslexiques et dysphasiques au sein d'une école spécialisée. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, 2017. ⟨hal-01635918⟩
1245 View
1912 Download

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More