M. A. Ouali, S. Iksal, and P. Laforcade, The Strategic Organization of the Observation in a TEL system, Studies and First Formalizations. In: proceedings of the 6th International Conference on Computer Supported Education, pp.317-324, 2014.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01455470

O. L. Georgeon, A. Mille, T. Bellet, B. Mathern, and F. E. Ritter, Supporting activity modelling from activity traces. Expert Systems, vol.29, pp.261-275, 2012.
DOI : 10.1111/j.1468-0394.2011.00584.x

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00980679

M. Ji, Exploiting activity traces and learners reports to support self-regulation in project based learning, Computer Science, 2015.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/tel-01212256

A. Lebis, M. Lefevre, V. Luengo, and N. Guin, Approche narrative des processus d'analyses de traces d'apprentissage : un framework ontologique pour la capitalisation, proceedings of the8ì eme conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, pp.101-112, 2017.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01517145

M. L. Betbeder, C. Reffay, and T. Channier, Environnement audiographique synchrone : recueil et transcription pour l'analyse des interactions multimodales, Proceedings of the premiéres journées communication et apprentissage instrumentés en réseau, pp.406-420, 2006.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00662880

V. Guéraud, S. Michelet, A. , and J. M. , Suivi de classé a distance : propositions génériques et expérimentation enélectricitéenélectricité, proceedings of the3ì eme conférence sur les Environnements Informatiques pour lApprentissage Humain, pp.167-178, 2007.

G. Dyke, K. Lund, and J. J. Girardot, Tatiana, un environnement daidè a l'analyse de traces dinteractions humaines, vol.29, pp.1179-1205, 2010.
DOI : 10.3166/tsi.29.1179-1205

R. Mazza and L. Botturi, Monitoring an online course with the GISMO tool: A case study, Journal of Interactive Learning Research, vol.18, pp.251-265, 2007.

L. France, J. M. Heraud, J. C. Marty, and T. Carron, Visualisation et r` egulation de l'activitè des apprenants dans un EIAH tracè, proceeding of the3ì eme confèrence sur les Environnements Informatiques pour lApprentissage Humain, pp.179-184, 2007.

D. Cram, B. Mathern, and A. Mille, A complete chronicle discovery approach: application to activity analysis. Expert Systems, vol.29, pp.321-346, 2012.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01354577

C. Ferraris, A. L. Vignollet, and J. David, Modèlisation de scènarios dapprentissage collaboratif pour la classe, Proceedings of the2ì eme confèrence sur les Environnements Informatiques pour lApprentissage Humain, pp.285-296, 2005.

J. Voisin and P. Vidal, Une approche conduite par les modèles pour le traçage des activités. Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'ducation et la Formation, vol.14, pp.1-18, 2007.

C. , O. Santos, A. R. Gaudioso, and J. G. Boticario, Helping the tutor to manage a collaborative task in a web-based learning environment. Artificial intelligence in education, vol.4, pp.153-162, 2003.

N. Avouris, G. Fiotakis, G. Kahrimanis, M. Margaritis, and V. Komis, Beyond logging of fingertip actions: analysis of collaborative learning using multiple sources of data, Journal of Interactive Learning Research, vol.18, issue.2, pp.231-250, 2007.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190017

D. Bouhineau, V. Luengo, and N. Mandran, Concevoir, Produire, D` ecrire, valuer et Partager des Donnèes, Opérateurs, Processus danalyse et Résultats d'´ etudes sur l'apprentissage Humain avec Ordinateur, proceedings of the8ì eme conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, pp.125-136, 2017.

G. Dyke, A model for managing and capitalising on the analyses of traces of activity in collaborative interaction, 2009.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/tel-00795984

B. Toussaint, V. Luengo, and F. Jambon, Proposition d'un Framework de Traitement de Traces pour l'Analyse de Connaissances Perceptivo-Gestuelles. (Le cas de la chirurgie orthopédique percutanée), In: proceeding of the 7th Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, p.19, 2015.
DOI : 10.3406/stice.2017.1732

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01405951

L. S. Settouti, J. C. Marty, A. Mille, and Y. Prié, A Trace-Based System for Technology-Enhanced Learning Systems Personalisation, proceedings of the 9th International Conference on Advanced Learning Technologies, pp.93-97, 2009.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01437673

R. Zarka, P. A. Champin, A. Cordier, E. Egyed-zsigmond, L. Lamontagne et al., TStore: A Trace-Base Management System using Finite-State Transducer Approach for Trace Transformation, Proceeding of the 1st International Conference on Model-Driven Engineering and Software Development, pp.117-122, 2013.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01351699

A. Cordier, M. Lefevre, P. A. Champin, O. Georgeon, and A. Mille, Trace-Based Reasoning-Modeling interaction traces for reasoning on experiences, Proceedings of the 26th International Florida Artificial Intelligence Research Society Conference, pp.363-368, 2013.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00830444

T. Djouad and A. Mille, Observing and Understanding an On-Line Learning Activity: A Model-Based Approach for Activity Indicator Engineering, Technology, Knowledge and Learning, 2017.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01746094

A. Dimitracopoulou, A. Petrou, A. Martinez, J. A. Marcos, V. Kollias et al., State of the Art on Interaction Analysis for Metacognitive Support and Diagnosis, 2006.

T. Djouad and A. Mille, A multi-agents system to compute human learning indicators activities based on model-driven engineering approach, International Journal of Technology Enhanced Learning, vol.10, issue.1/2, pp.91-110, 2018.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02097292