Analysis of student writings during the mathematical problems - Archive ouverte HAL Access content directly
Conference Papers Year : 2019

Analysis of student writings during the mathematical problems

Analyse des écrits des élèves lors de la problèmes mathématiques

(1) , (1, 2)
1
2

Abstract

When solving mathematical problems, there is a strong link between two disciplines: mathematics as a scientific activity and written production as a linguistic activity. In other words, problem solving, which is the foundation of mathematical activity, connects several disciplinary knowledges that at the end the student must communicate them in a coherent text. This idea refers, on the one hand, to interdisciplinarity on the other hand to the transfer of knowledge and skills. In addition, writing remain the dominant characteristic of school culture, even if the oral has always played a fundamental role in the school environment. How to develop the scriptural competence of the learners through the school disciplines? What are the scriptural attitudes of students when solving mathematical problems? Is it possible to develop them through an interdisciplinary approach?
Lors de la résolution de problèmes mathématiques, un lien très fort s’installe entre deux disciplines : les mathématiques en tant qu’activité scientifique et la production écrite en tant qu’activité linguistique. Autrement dit, la résolution de problèmes qui est le fondement de l’activité mathématique met en connexion plusieurs connaissances disciplinaires qu’à la fin l’élève doit communiquer dans un texte cohérent. Cette idée renvoie, d’une part, à l’interdisciplinarité d’autre part au transfert de savoirs et de compétences. En outre, l’écrit et l’écriture restent le caractère dominant de la culture scolaire, même si l’oral a toujours son rôle fondamental dans le milieu scolaire. Comment développer la compétence scripturale des apprenants à travers les disciplines scolaires ? Quels sont les attitudes scripturales des élèves lors de la résolution de problèmes mathématiques ? Est-il possible de les développer à travers une approche interdisciplinaire ?
Not file

Dates and versions

hal-02375404 , version 1 (22-11-2019)

Identifiers

  • HAL Id : hal-02375404 , version 1

Cite

Brahim El-Mekaoui, Jean-Claude Régnier. Analyse des écrits des élèves lors de la problèmes mathématiques. 10ème Colloque International sur l'Analyse Statistique Implicative, IUT - Belfort Montbeliard; UMR 5191 ICAR Universté de Lyon - Labex ASLAN, Oct 2019, Befort, France. pp.257-268. ⟨hal-02375404⟩
51 View
0 Download

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More