Fostering parents-professional collaboration for facilitating the school inclusion of students with ASD: Design of the "ToGather" web-based prototype - Inria - Institut national de recherche en sciences et technologies du numérique Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Educational Technology Research and Development Année : 2021

Fostering parents-professional collaboration for facilitating the school inclusion of students with ASD: Design of the "ToGather" web-based prototype

Encourager la collaboration parents-professionnels pour faciliter l'inclusion scolaire des élèves atteints de TSA : Conception du prototype en ligne "ToGather".

Résumé

In recent years, many psycho-educational technologies were studied to address the school-related difficulties encountered by students with autism spectrum disorder (ASD). However, most of them remain individual-centered and do not consider the social environment. To fill this gap, this study reports on the user-centered design of a web-based support tool, which aims to support communication and coordination between parents, school staff, and health professionals of middle and high school students with ASD, in the context of elaborating, implementing, and following an Individualized Education Plan (IEP). The study followed a two-step design process: 1) a need analysis for identifying information domains deemed important by the stakeholders; 2) through a participative iterative design process, a panel of professionals and parents provided ideas and feedback on the design, which was integrated into subsequent prototype versions of the "ToGather" app.
Ces dernières années, de nombreuses technologies psycho-éducatives ont été étudiées pour répondre aux difficultés scolaires rencontrées par les élèves avec trouble du spectre autistique (TSA). Cependant, la plupart d'entre elles restent centrées sur l'individu et ne prennent pas en compte l'environnement social. Pour combler cette lacune, cette étude porte sur la conception centrée-utilisateur d'un outil en ligne, qui vise à soutenir la communication et la coordination entre les parents, le personnel scolaire et les professionnels médico-sociaux des élèves de collège et de lycée atteints de TSA, dans le contexte de l'élaboration, de la mise en œuvre et du suivi d'un projet personnalisé de scolarisation (PPS). L'étude a suivi un processus de conception en deux étapes : 1) une analyse des besoins pour identifier les domaines d'information jugés importants par les parties prenantes ; 2) par le biais d'un processus de conception participatif et itératif, un panel de professionnels et de parents a fourni des idées et des commentaires sur la conception, qui ont été intégrés dans les versions prototypes ultérieures de l'application "ToGather".
Fichier principal
Vignette du fichier
Manuscript.pdf (1.34 Mo) Télécharger le fichier
SuppMat1_questionnaire.pdf (77.75 Ko) Télécharger le fichier
SuppMat2_specifications.pdf (121.48 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Dates et versions

hal-03436355 , version 1 (19-11-2021)

Identifiants

Citer

Cécile Mazon, Kattalin Etchegoyhen, Isabeau Saint-Supery, Anouck Amestoy, Manuel Bouvard, et al.. Fostering parents-professional collaboration for facilitating the school inclusion of students with ASD: Design of the "ToGather" web-based prototype. Educational Technology Research and Development, 2021, ⟨10.1007/s11423-021-10073-w⟩. ⟨hal-03436355⟩
138 Consultations
208 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More