Soft Shadow Maps: Efficient Sampling of Light Source Visibility - Inria - Institut national de recherche en sciences et technologies du numérique Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Computer Graphics Forum Année : 2006

Soft Shadow Maps: Efficient Sampling of Light Source Visibility

Résumé

Shadows, particularly soft shadows, play an important role in the visual perception of a scene by providing visual cues about the shape and position of objects. Several recent algorithms produce soft shadows at interactive rates, but they do not scale well with the number of polygons in the scene or only compute the outer penumbra. In this paper, we present a new algorithm for computing interactive soft shadows on the GPU. Our new approach provides both inner- and outer-penumbra, and has a very small computational cost, giving interactive frame-rates for models with hundreds of thousands of polygons. Our technique is based on a sampled image of the occluders, as in shadow map techniques. These shadow samples are used in a novel manner, computing their effect on a second projective shadow texture using fragment programs. In essence, the fraction of the light source area hidden by each sample is accumulated at each texel position of this Soft Shadow Map. We include an extensive study of the approximations caused by our algorithm, as well as its computational costs.
Fichier principal
Vignette du fichier
bitmapSoftShadows05.pdf (2.59 Mo) Télécharger le fichier
Vignette du fichier
aLargeScene.jpg (79.6 Ko) Télécharger le fichier
SoftShadowMaps.mov (16.74 Mo) Télécharger le fichier
Vignette du fichier
discret1.jpg (34.38 Ko) Télécharger le fichier
Vignette du fichier
discret2.jpg (35.71 Ko) Télécharger le fichier
Vignette du fichier
dragon.jpg (125.7 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Format : Figure, Image
Format : Autre
Format : Figure, Image
Format : Figure, Image
Format : Figure, Image
Loading...

Dates et versions

inria-00281374 , version 1 (22-05-2008)

Identifiants

Citer

Lionel Atty, Nicolas Holzschuch, Marc Lapierre, Jean-Marc Hasenfratz, François X. Sillion, et al.. Soft Shadow Maps: Efficient Sampling of Light Source Visibility. Computer Graphics Forum, 2006, 25 (4), pp.725-741. ⟨10.1111/j.1467-8659.2006.00995.x⟩. ⟨inria-00281374⟩
1292 Consultations
527 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More