Interactive multiple anisotropic scattering in clouds - Inria - Institut national de recherche en sciences et technologies du numérique Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2008

Interactive multiple anisotropic scattering in clouds

Résumé

We propose an algorithm for the real time realistic simulation of multiple anisotropic scattering of light in a volume. Contrary to previous real-time methods we account for all kinds of light paths through the medium and preserve their anisotropic behavior. Our approach consists of estimating the energy transport from the illuminated cloud surface to the rendered cloud pixel for each separate order of multiple scattering. We represent the distribution of light paths reaching a given viewed cloud pixel with the mean and standard deviation of their entry points on the lit surface, which we call the collector area. At rendering time for each pixel we determine the collector area on the lit cloud surface for different sets of scattering orders, then we infer the associated light transport. The fast computation of the collector area and light transport is possible thanks to a preliminary analysis of multiple scattering in planeparallel slabs and does not require slicing or marching through the volume. Rendering is done efficiently in a shader on the GPU, relying on a cloud surface mesh augmented with a Hypertexture to enrich the shape and silhouette. We demonstrate our model with the interactive rendering of detailed animated cumulus and cloudy sky at 2-10 frames per second.
Fichier principal
Vignette du fichier
clouds.pdf (6.91 Mo) Télécharger le fichier
Vignette du fichier
a.png (135.52 Ko) Télécharger le fichier
1.stratocumulus.avi (2.41 Mo) Télécharger le fichier
2.cumulus_moving_camera.avi (1.46 Mo) Télécharger le fichier
3.cumulus_moving_light.avi (1.47 Mo) Télécharger le fichier
4.cumulus_closeup.avi (399.04 Ko) Télécharger le fichier
Vignette du fichier
b.png (115.21 Ko) Télécharger le fichier
Vignette du fichier
c.png (253.45 Ko) Télécharger le fichier
Vignette du fichier
cloud10.png (123.86 Ko) Télécharger le fichier
Vignette du fichier
cloud11.png (333.51 Ko) Télécharger le fichier
Vignette du fichier
cloud3.png (166.74 Ko) Télécharger le fichier
Vignette du fichier
cloud4.png (257.39 Ko) Télécharger le fichier
Vignette du fichier
cloud5.png (266.99 Ko) Télécharger le fichier
Vignette du fichier
cloud7.png (141.66 Ko) Télécharger le fichier
Vignette du fichier
d.png (254.2 Ko) Télécharger le fichier
Vignette du fichier
e.png (155.4 Ko) Télécharger le fichier
Vignette du fichier
f.png (251.21 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Format : Figure, Image
Format : Vidéo
Format : Vidéo
Format : Vidéo
Format : Vidéo
Format : Figure, Image
Format : Figure, Image
Format : Figure, Image
Format : Figure, Image
Format : Figure, Image
Format : Figure, Image
Format : Figure, Image
Format : Figure, Image
Format : Figure, Image
Format : Figure, Image
Format : Figure, Image

Dates et versions

inria-00333007 , version 1 (23-10-2008)

Identifiants

Citer

Antoine Bouthors, Fabrice Neyret, Nelson Max, Eric Bruneton, Cyril Crassin. Interactive multiple anisotropic scattering in clouds. I3D'08 - ACM Symposium on Interactive 3D Graphics and Games, Feb 2008, Redwood City, United States. pp.173-182, ⟨10.1145/1342250.1342277⟩. ⟨inria-00333007⟩
1200 Consultations
1706 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More