A. Bihan-poudec, L'apprentissage de la statistique à l'université : En recherche de sens ?, 2006.

A. Bihan-poudec, L'enseignement de la statistique en sciences humaines : Entre rupture et continuité, Trois-Rivières, 2007.

A. Bihan-poudec, Représentation de la statistique chez des étudiants de premier cycle universitaire en sciences humaines et sociales /French social science and humanities undergraduate representations of the statistics, 2008.

M. Brauer, Les statistiques et les fours à chaleur tournante : un outil plutôt qu'une finalité en soi, pp.51-52, 2001.

G. Brousseau, Activités de recherche, 2003.

L. Budé, M. W. Van-de-wiel, T. Imbos, M. J. Candel, N. J. Broers et al., Students' achievements in a statistics course in relation to motivational aspects and study behaviour, Statistics Education Research Journal, vol.6, issue.1, pp.5-21, 2007.

C. Sotos, A. E. Vanhoof, S. Van-den-noortgate, W. Et-onghena, and P. , Students??? misconceptions of statistical inference: A review of the empirical evidence from research on statistics education, Educational Research Review, vol.2, issue.2, pp.98-113, 2007.
DOI : 10.1016/j.edurev.2007.04.001

R. C. Delmas, J. Garfield, A. Ooms, and B. Et-chance, Assessing students' conceptual understanding after a first course in statistics, Statistics Education Research Journal, vol.6, issue.2, pp.28-58, 2007.

R. E. Groth, Toward a conceptualization of statistical knowledge for teaching, Journal for Research in Mathematics Education, vol.38, issue.5, pp.427-437, 2007.

R. Hubbard, Assessment and process of learning statistics, Journal of Statistics Education, vol.5, issue.1, 1997.

M. Martin, « It's like? you know »: the use of analogies and heuristics in teaching introductory statistical methods, Journal of Statistics Education, vol.11, issue.2, 2003.

A. Méot, Nous sommes tous des statisticiens, pp.59-66, 2003.

D. S. Moore, New Pedagogy and New Content: The Case of Statistics, International Statistical Review, vol.63, issue.1, pp.123-165, 1997.
DOI : 10.1126/science.2333509

P. Ramsden, Learning to Teach in Higher Education, 1992.
DOI : 10.4324/9780203413937

J. Régnier, Connaissances mathématiques et compétences statistiques: Quelques obstacles à l'apprentissage de la statistique chez les non-spécialistes, 2008.

J. Régnier, L'enseignement et l'apprentissage de la statistique : entre un art pédagogique et une didactique scientifique. Colloque Francophone International sur l'enseignement de la statistique, p.12, 2008.

J. M. Shaughnessy, Student work and student thinking: An invaluable source for teaching and research, ème International Conference on Teaching Statistics, 2006.

A. Sierpinska, Papa veut que je raisonne quelques réflexions sur la valeur du raisonnement mathématique dans la formation de futurs citoyens et professionnels, Colloque du Groupe des didacticiens des mathématiques du Québec : Actes édités par Denis Tanguay, UQAM. Retrieved 18 avril, pp.197-216, 2005.

L. Vallet, Sur l'analyse de régression en sociologie, Communication aux 39èmes journées de la Société Française de Statistique, 2007.

H. M. Walker, Needed improvements in the teaching of statistics, Teachers College Record, vol.37, pp.607-617, 1936.

A. Zieffler, J. Garfield, S. Alt, D. Dupuis, K. Holleque et al., What does research suggest about the teaching and learning of introductory statistics at the college level? A review of the literature, Journal of Statistics Education, vol.16, issue.2, pp.1-23, 2008.