Lightweight material acquisition using deep learning - Inria - Institut national de recherche en sciences et technologies du numérique Accéder directement au contenu
Thèse Année : 2019

Lightweight material acquisition using deep learning

Acquisition légère de matériaux par apprentissage profond

Résumé

Whether it is used for entertainment or industrial design, computer graphics is ever more present in our everyday life. Yet, reproducing a real scene appearance in a virtual environment remains a challenging task, requiring long hours from trained artists. A good solution is the acquisition of geometries and materials directly from real world examples, but this often comes at the cost of complex hardware and calibration processes. In this thesis, we focus on lightweight material appearance capture to simplify and accelerate the acquisition process and solve industrial challenges such as result image resolution or calibration. Texture, highlights, and shading are some of many visual cues that allow humans to perceive material appearance in pictures. Designing algorithms able to leverage these cues to recover spatially-varying bi-directional reflectance distribution functions (SVBRDFs) from a few images has challenged computer graphics researchers for decades. We explore the use of deep learning to tackle lightweight appearance capture and make sense of these visual cues. Once trained, our networks are capable of recovering per-pixel normals, diffuse albedo, specular albedo and specular roughness from as little as one picture of a flat surface lit by the environment or a hand-held flash. We show how our method improves its prediction with the number of input pictures to reach high quality reconstructions with up to 10 images --- a sweet spot between existing single-image and complex multi-image approaches --- and allows to capture large scale, HD materials. We achieve this goal by introducing several innovations on training data acquisition and network design, bringing clear improvement over the state of the art for lightweight material capture.
Que ce soit pour le divertissement ou le design industriel, l’infographie est de plus en plus présente dans notre vie quotidienne. Cependant, reproduire une scène réelle dans un environnement virtuel reste une tâche complexe, nécessitant de nombreuses heures de travail. L’acquisition de géométries et de matériaux à partir d’exemples réels est une solution, mais c’est souvent au prix de processus d'acquisitions et de calibrations complexes. Dans cette thèse, nous nous concentrons sur la capture légère de matériaux afin de simplifier et d’accélérer le processus d’acquisition et de résoudre les défis industriels tels que la calibration des résultats. Les textures et les ombres sont quelques-uns des nombreux indices visuels qui permettent aux humains de comprendre l'apparence d'un matériau à partir d'une seule image. La conception d'algorithmes capables de tirer parti de ces indices pour récupérer des fonctions de distribution de réflectance bidirectionnelles (SVBRDF) variant dans l'espace à partir de quelques images pose un défi aux chercheurs en infographie depuis des décennies. Nous explorons l'utilisation de l'apprentissage profond pour la capture légère de matériaux et analyser ces indices visuels. Une fois entraînés, nos réseaux sont capables d'évaluer, par pixel, les normales, les albedos diffus et spéculaires et une rugosité à partir d’une seule image d’une surface plane éclairée par l'environnement ou un flash tenu à la main. Nous montrons également comment notre méthode améliore ses prédictions avec le nombre d'images en entrée et permet des reconstructions de haute qualité en utilisant jusqu'à 10 images d'entrées --- un bon compromis entre les approches existantes.
Fichier principal
Vignette du fichier
2019AZUR4078.pdf (18.76 Mo) Télécharger le fichier
Origine : Version validée par le jury (STAR)
Loading...

Dates et versions

tel-02418445 , version 1 (18-12-2019)
tel-02418445 , version 2 (25-06-2020)

Identifiants

  • HAL Id : tel-02418445 , version 2

Citer

Valentin Deschaintre. Lightweight material acquisition using deep learning. Image Processing [eess.IV]. COMUE Université Côte d'Azur (2015 - 2019), 2019. English. ⟨NNT : 2019AZUR4078⟩. ⟨tel-02418445v2⟩
700 Consultations
91 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More