An Ontology-based Model to Determine the Automation Level of an Automated Vehicle for Co-Driving - Inria - Institut national de recherche en sciences et technologies du numérique Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2013

An Ontology-based Model to Determine the Automation Level of an Automated Vehicle for Co-Driving

Résumé

Full autonomy of ground vehicles is a major goal of the ITS (Intelligent Transportation Systems) community. However, reaching such highest autonomy level in all situations (weather, traffic, . . . ) may seem difficult in practice, despite recent results regarding driverless cars (e.g., Google Cars). In addition, an automated vehicle should also self-assess its own perception abilities, and not only perceive its environment. In this paper, we propose an intermediate approach towards full automation, by defining a spectrum of automation layers, from fully manual (the car is driven by a driver) to fully automated (the car is driven by a computer), based on an ontological model for representing knowledge. We also propose a second ontology for situation assessment (what does the automated car perceive?), including the sensors/actuators state, environmental conditions and driver's state. Finally, we also define inference rules to link the situation assessment ontology to the automation level one. Both ontological models have been built and first results are presented.
L'autonomie complète de véhicules terrestres est un but majeur de la communauté ITS (Systèmes de Transport Intelligents). Pourtant; atteindre ce niveau d'autonomie le plus élevé dans toutes les situations (temps, trafic, ...) peut sembler difficile en pratique, en dépit de résultats récents concernant les voitures sans conducteur (e.g., les voitures de Google). De plus, un véhicule automatisé devrait aussi évaluer par lui-même ses propres facultés de perception, et pas seulement percevoir son environnement. Dans cet article, nous proposons une approche intermédiaire vers l'automatisation complète, en définissant un spectre de niveaux d'automatisation, depuis manuel complet (la voiture est conduite par un conducteur) jusqu'à l'automatisation complète (la voiture est conduite par un ordinateur), basé sur une ontologie pour représenter la connaissance. Nous proposons aussi une deuxième ontologie pour l"évaluation de la situation (que perçoit le véhicule automatisé ?) qui inclut l'état des capteurs / actuateurs, les conditions environnementales et l'état du conducteur. Enfin, nous définissons aussi des règles d'inférence pour relier l'ontologie sur l'évaluation de la situation à celle sur les niveaux d'automatisation. Les deux ontologies ont été construites et des premiers résultats sont présentés.
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Dates et versions

hal-00838680 , version 1 (27-06-2013)

Identifiants

  • HAL Id : hal-00838680 , version 1

Citer

Evangeline Pollard, Philippe Morignot, Fawzi Nashashibi. An Ontology-based Model to Determine the Automation Level of an Automated Vehicle for Co-Driving. 16th International Conference on Information Fusion, Jul 2013, Istanbul, Turkey. ⟨hal-00838680⟩

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