Tablet-Based Activity Schedule for Children with Autism in Mainstream Environment - Inria - Institut national de recherche en sciences et technologies du numérique Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2014

Tablet-Based Activity Schedule for Children with Autism in Mainstream Environment

Résumé

Including children with Autism Spectrum Disorders (ASD) in mainstreamed environments creates a need for new interventions whose efficacy must be assessed in situ. This paper presents a tablet-based application for activ- ity schedules that has been designed following a partic- ipatory design approach involving mainstream teachers, special-education teachers and school aides. This appli- cations addresses two domains of activities: classroom routines and verbal communications. We assessed the efficiency of our application with a study involving 10 children with ASD in mainstream inclusion (5 children are equipped and 5 are not equipped). We show that (1) the use of the application is rapidly self- initiated (after two months for almost all the partici- pants) and that (2) the tablet-supported routines are differently executed over time according to the activity domain conditions. Importantly, compared to the con- trol children, the equipped children exhibited more class- room and communication routines correctly performed after three month of intervention.
Inclure des enfants avec Troubles du Spectre Autistique (TSA) dans des environnements ordinaires soulève un besoin en nouvelles interventions dont l'efficacité doit être validée in situ. Ce papier présente une application sur tablette pour le séquençage d'activité créée selon une approche de design participatif incluant les professeurs, enseignants spécialisés et auxiliaires de vie scolaire. Cette application adresse deux domaines d'activités : les routines scolaires et la communication verbale. Nous avons testé l'efficacité de notre application par une étude impliquant 10 enfants avec TSA dans des classes ordinaires (5 enfants équipés et 5 non-équipés). Nous montrons que (1) l'utilisation de l'application est rapidement initiée par l'enfant (après 2 mois pour presque tous les participants) et (2) les routines supportées par l'application sont exécutées différemment à travers le temps selon le domaine d'activités. Comparés aux enfants contrôles, les enfants équipés ont montré plus de routines de classes et verbales correctement exécutées après 3 mois d'intervention.
Fichier principal
Vignette du fichier
Autism_prompting_application.pdf (536.83 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

hal-01016044 , version 1 (27-06-2014)

Identifiants

Citer

Charles Fage, Léonard Pommereau, Charles Consel, Emilie Balland, Hélène Sauzéon. Tablet-Based Activity Schedule for Children with Autism in Mainstream Environment. ASSETS 2014 - The 16th International ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility, ACM SIGACCESS, Oct 2014, Rochester, United States. ⟨10.1145/2661334.2661369⟩. ⟨hal-01016044⟩

Collections

CNRS INRIA INRIA2
327 Consultations
1041 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More