Didactic dimension of the relation to mathematical knowledge: an exploratory study with teachers who work in the elementary school in Cabo De Santo Agostinho (Pernambuco – Brazil) - Archive ouverte HAL Access content directly
Book Sections Year : 2017

Didactic dimension of the relation to mathematical knowledge: an exploratory study with teachers who work in the elementary school in Cabo De Santo Agostinho (Pernambuco – Brazil)

Dimension didactique du rapport au savoir mathématique : une étude exploratoire auprès de professeurs qui enseignent les mathématiques dans une école primaire de Cabo de Santo Agostinho (Pernambuco – Brésil)

Dimensão didática da relação ao saber matemático. Um estudo exploratório com professores que atuam no ensino fundamental do Cabo de Santo Agostinho (Pernambuco-Brasil)

(1) , (1) ,
1

Abstract

In this article, we present some results of the thesis Relation whit the mathematical knowledge of the brazilians teachers who work in elementary school: an exploratory study in Cabo de Santo Agostinho (Pernambuco - Brazil). In this research we investigate the psychic, sociological and didactic characteristics of the relation between the knowledge of the teachers who teach mathematics from the 1st to the 5th year of elementary school in the brazilian education system. However, the purpose of this publication is to discuss the didactic characteristics of the relationship between teacher and mathematics. The construction of the research data was carried out through the application of questionnaires and simple selfconfrontation interviews with 32 teachers from municipal public schools in the MetropolitanRegion of Recife. The reports recorded in these research instruments were analyzed based on the assumptions of discourse analysis and statistical analysis. With regard to the didactic characteristics, from the relation to the mathematical knowledge of the participating teachers, the results suggest the predominance of psychic and social factors. In this case, we can infer that in assuming the position of teacher of mathematics, the didactics of these professionals is of a more institutional character than personal, due to the subjections to which they submit daily.
Dans cet article nous présentons les résultats partiaux de la thèse Rapport au savoir mathématique des professeurs brésiliens et français qui travaillent dans l’école primaire. La recherche consiste en une étude exploratoire concernant les caractéristiques psychanalytiques, sociologiques et didactiques du rapport au savoir mathématique relatif au phénomène. Mais l’objectif de l’article est de discuter sur les caractéristiques didactiques de la relation institué entre l’enseignant et la mathématique. Les analyses sont basées sur les contributions théoriques de la psychanalyse, de la sociologie et de la didactique de la mathématique, sur le rapport au savoir. La construction des données a été réalisée par une enquête par questionnaire et par entretien d’autoconfrontation simple auprès de 32professeurs qui enseignent les mathématiques dans 5ème année de l’école primaire dans la ville du Cabo de Santo Agostinho (Pernambuco – Brésil). Les données ont été traitées en accord avec les prémisses de l’analyse de discours et dans le cadre théorique de l’analyse statistique implicatif. En relation avec les caractéristiques didactiques, les résultats suggèrent la prédominance d’aspects psychiques et sociales. Dans ce cas, nous pouvons déduire que, quand ils prennent la posture de enseignants de mathématique, l’approche didactique revêt des aspects plus institutionnels que personnels du fait des sujétions auxquelles ils sont soumis.
Neste artigo, apresentamos alguns resultados da tese Relação ao saber matemático de professores brasileiros e franceses que atuam no ensino fundamental. Esta pesquisa consiste em um estudo exploratório acerca das características psíquicas, sociológicas e didáticas do referido fenômeno. Entretanto, o objetivo desta publicação consiste em discutir sobre as características didáticas da relação instituída entre o professor e a matemática. As análises estão fundamentadas nas elaborações teóricas do âmbito da psicanálise, da sociologia e da didática da matemática, acerca da relação ao saber. A construção dos dados se deu mediante a aplicação de questionários e, a realização de entrevistas de autoconfrontação simples, com 32 professores que ensinam matemática no 5º ano do ensino fundamental, de escolas municipais do Cabo de Santo Agostinho (Pernambuco-Brasil). Os dados oriundos dos instrumentos de pesquisa utilizados foram analisados com base nas premissas da análise do discurso e da análise estatística implicativa. No que tange às características didáticas, na relação ao saber matemático dos professores participantes, os resultados sugerem a predominância de fatores psíquicos e sociais. Neste caso, podemos inferir que ao assumir a postura de professor de matemática, a didática destes profissionais se reveste de um caráter mais institucional do que pessoal, devidos às sujeições as quais estes se submetem.
Not file

Dates and versions

hal-01618262 , version 1 (17-10-2017)

Identifiers

  • HAL Id : hal-01618262 , version 1

Cite

Nadja Acioly Regnier, Luciana Silva dos Santos Souza, Marcelo Câmara dos Santos. Dimensão didática da relação ao saber matemático. Um estudo exploratório com professores que atuam no ensino fundamental do Cabo de Santo Agostinho (Pernambuco-Brasil). Jean-Claude Régnier, Régis Gras, Raphael Couturier, Antoine Bodin. Analyse Statistique Implicative. Points de vue conceptuels, applicatifs et métaphoriques, Université Bourgogne Franche Comté - UBFC - IUT Belfort Montbeliard, pp.168-190, 2017, ISBN version imprimée 978-2-9562045-0-3 ; ISBN version numérique 978-2-9562045-1-0. ⟨hal-01618262⟩
67 View
0 Download

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More