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Communication Dans Un Congrès Année : 2023

Authoring Interactive and Immersive Experiences Using Programming by Demonstration

Editer des expériences interactives et immersives en utilisant la programmation par démonstration

Edwige Chauvergne
Martin Hachet
Arnaud Prouzeau

Résumé

Immersive technologies, like virtual and augmented reality, allow engaging the general public in interactive experiences, which are particularly promising in educational and cultural activities (e.g. museums, exhibits). For now, the design of such interactive experiences requires extensive knowledge of expert programming tools, and thus they are not accessible to non-developers. A promising method to ease the prototyping of interactive scenes for non-expert users stands on the concept of programming-by-demonstration. With such an approach, novice users can simply demonstrate an interaction or the expected behavior of a virtual object to build their prototype, without knowing the underlying coding mechanisms. In this paper, we propose an immersive authoring system that bases on that approach. We prototyped two use cases based on this system, as well as a user study. Using our observations and the results of the study, we discuss challenges associated with the design of such systems and provide guidelines for the development of future immersive programming-by-demonstration tools.
Les technologies immersives, comme la réalité virtuelle et augmentée, permettent de proposer au grand public des expériences interactives, particulièrement dans les activités éducatives et culturelles. Pour l’instant, la conception de telles expériences nécessite une connaissance approfondie de langages de programmation, difficilement accessibles aux non-développeurs. La programmation par démonstration est une approche qui permet de faciliter le prototypage de scènes interactives pour les utilisateurs non experts. Avec cette approche, les utilisateurs peuvent construire un prototype sans connaître les mécanismes de codages sous-jacents, simplement en effectuant l’interaction ou le comportement attendu d’un objet virtuel. Dans cet article, nous proposons un système de création immersif basé sur cette approche. Nous avons prototypé deux cas d’utilisations, ainsi que réalisé une étude utilisateur. En s’appuyant sur nos observations et les résultats de l’étude, nous discutons des défis et des lignes directrices pour le développement de futurs outils de programmation immersive par démonstration.
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hal-04013866 , version 1 (03-03-2023)

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Citer

Edwige Chauvergne, Martin Hachet, Arnaud Prouzeau. Authoring Interactive and Immersive Experiences Using Programming by Demonstration. IHM 2023 - 34ème Conférence Internationale Francophone sur l'Interaction Humain-Machine, ACM, Apr 2023, Troyes (France), France. ⟨10.1145/3583961.3583981⟩. ⟨hal-04013866⟩
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