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On-board Intelligence for the Furbot: a new Concept for Urban Freight Transport

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Abstract

The Furbot project proposes to develop a new concept for urban freight transport. The novelty of the concept is twofold. A new architecture of light-duty, full-electrical vehicle is proposed. A great effort is devoted to energy management: new power train layout integrated in the chassis; new battery and energy management system; regenerative braking… But if attention is given to energy management for one vehicle, the Furbot concept consists in having a fleet of several vehicles offering a new sustainable and very adaptable (evolvable) urban freight transport system. In this article, we focus on the intelligent on-board unit. It has mainly two functions. First, it offers assistance to the driver: emergency braking, obstacle avoidance, parking assistance, itinerary assistance or adaptive speed control. Second, it proposes automation abilities for the loading/unloading of the payload. Regarding the multi-sensorial perception system, an intelligent human-machine interface is also conceived in order to let the driver choose between the driving modes (fully manual, assisted, automated loading), in order to provide him general information (map, mission, fleet state...) and warn him about safety issues, power caution and vehicle diagnosis.
Le projet Furbot propose de développer un nouveau concept de transport de fret. La nouveauté du concept est double. Tout d'abord, un nouveau type de véhicule est proposé : léger et complètement électrique. Un grand effort est consacré à la gestion de l'énergie : nouveau système de propulsion intégré dans le châssis, batterie innovante et système de gestion de l'énergie intelligent; etc. Mais si une attention particulière est dédiée à la gestion de l'énergie pour un véhicule, le concept Furbot consiste à avoir une flotte de plusieurs véhicules qui constitue un nouveau système de transport de marchandises durable et très adapté au milieu urbain. Dans cet article, nous nous concentrons sur l'intelligence embarquée à bord du véhicule. Il a principalement deux fonctions. Tout d'abord, il offre une assistance au conducteur : freinage d'urgence, évitement d'obstacles, aide au stationnement, assistance pour le choix d'itinéraire ou de contrôle de vitesse adaptatif. Deuxièmement, il propose le chargement / déchargement de la charge utile (boîte de marchandise) en mode complètement automatique. Fort de ces innovations technologiques, une interface homme-machine intelligente est également conçu pour
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Dates and versions

hal-01090220 , version 1 (03-12-2014)

Identifiers

  • HAL Id : hal-01090220 , version 1

Cite

Evangeline Pollard, Joshué Pérez Rastelli, Fawzi Nashashibi. On-board Intelligence for the Furbot: a new Concept for Urban Freight Transport. Transport Research Arena, Apr 2014, Paris, France. ⟨hal-01090220⟩
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