A low-cost tabletop game to collect learning analytics during computational thinking using unplugged or tangible activities - Archive ouverte HAL Access content directly
Reports (Research Report) Year : 2020

A low-cost tabletop game to collect learning analytics during computational thinking using unplugged or tangible activities

Un montage de jeu de table à faible coût pour collecter des traces d'apprentissage pendant l'apprentissage de la pensée informatique avec des activités débranchées ou tangibles

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Abstract

We report on a new setup allowing us to collect learning analytics (LA) during computational thinking unplugged or tangible playful activities. We target the development of computational thinking (CT) competency, including the initiation to informatics (i.e., computer science and technology), with the goal to evaluate and analyze the development of CT. Collecting LA is mandatory in this case and if adaptive learning is targeted. While collecting LA during online interactions is rather straightforward, automatically collecting LA when manipulating tangible objects is more challenging, especially in a context where low-cost greenIT material is required. The key idea here, contrary to usual “black-box” systems working (more or less) automatically, is to change the learning paradigm and involve the learner in the data collection, making the process transparent and allowing her or him to also learn how to learn. This is particularly pertinent here since we use Informatics tools in order to … initiate to Informatics and CT. This means that we have to redesign the activity scenario including its didactic and revisit the underneath pedagogy, which turns to be an interesting and innovative challenge.
Nous décrivons ici un montage original nous permettant de collecter des traces d'apprentissage (learning analytics (LA)) lors d'activités débranchées ou tangibles d'initiation ludique à la pensée informatique (computational thinking (CT)). Nous ciblons le développement de compétences en CT, y compris l'initiation à l'informatique (c'est-à-dire l'informatique en tant que science et technologie), dans le but d'évaluer et d'analyser le développement de la CT. La collecte de LA est indispensable pour évaluer cet apprentissage, avec comme champ applicatif l'apprentissage adaptatif. Bien que la collecte de LA lors d'interactions en ligne soit plutôt simple, la collecte automatique de LA lors de la manipulation d'objets tangibles est plus difficile, en particulier dans un contexte où du matériel à faible coût et tenant compte de contraintes écologiques est requis. L'idée clé ici, contrairement aux systèmes habituels de «boîte noire» fonctionnant (plus ou moins) automatiquement, est de changer le paradigme d'apprentissage et d'impliquer l'apprenant dans la collecte de données, rendant le processus transparent et lui permettant également d'apprendre comment apprendre. Ceci est particulièrement pertinent ici puisque nous utilisons des outils informatiques pour … nous initier à l'informatique et à la CT. Cela signifie que nous devons repenser le scénario de l'activité, y compris sa didactique, et revisiter la pédagogie sous-jacente, qui s'avère être un défi intéressant et innovant.
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Dates and versions

hal-03040909 , version 1 (07-12-2020)

Licence

Attribution - CC BY 4.0

Identifiers

  • HAL Id : hal-03040909 , version 1

Cite

Sabrina Barnabé, Lola Denet, Mathieu Manrique, Divya Menon, Éric Pascual, et al.. A low-cost tabletop game to collect learning analytics during computational thinking using unplugged or tangible activities. [Research Report] RR-9379, Inria. 2020. ⟨hal-03040909⟩
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